آموزش بازاریابی و تحقیقات بازار

آموزش بازاریابی، تحقیقات بازاریابی و برندسازی اینترنتی

آموزش بازاریابی و تحقیقات بازار

آموزش بازاریابی، تحقیقات بازاریابی و برندسازی اینترنتی

شایعه در شرکت را چگونه مدیریت و مهار کنیم؟

 شایعه خبری غیر واقعی و دروغین در خصوصه مسائلی است که تشخیص واقعیت در آن بسیار سخت است و به صورت دهان به دهان در میان افراد سازمان می پیچد ،

البته گفتنی است که اطلاعاتی که به صورت دهان به دهان در میان افراد می چرخد جذابیت دارد و بسیار جنجال برانگیز است و اکثر مردم مشتاق شنیدن آن هستند .

شایعه در شرکت یا دروغ پیچیده شده در شرکت یکی از معضلاتی است که شرکت ها با آن مواجه هستند و چنانچه شایعه در شرکت کنترل و مهار نشود در بسیاری از موارد سازمان را دچار ضرر و زیان های غیر قابل جبران می نماید، بنابراین شناخت شایعه در شرکت و مهارت مهار کردن آن بسیار با اهمیت می باشد. در هر سازمان روابط بین افراد دو وجه دارد یکی روابطی که به صورت رسمی و سازمانی است و دیگری روابطی که به صورت غیر رسمی و غیر سازمانی می باشد، لازم به ذکر است که بیشتر شایعات حاصل روابط غیر رسمی و غیر سازمانی می باشد که می تواند در زمینه های گوناگونی گفته شود نظیر: موضوعات مهم اجتماعی ، استخدام منابع انسانی، ارتقاء سمت کارمندان ، اخراج کارمندان ، انتخابات و….. دسته ای از شایعات نیز مربوط به گذشته است و دسته ای دیگر مربوط به آینده است و برخی از شایعات در سازمان مربوط به مسائل و موضوعات جاری سازمان می باشد ، به هر ترتیب بسیاری از این شایعات می تواند سازمان را دچار هرج و مرج نماید، این هرج مرج حتی می تواند شامل بخش بازاریابی و تحقیقات بازار نیز گردد که مطمئنا سازمان را دچار ضرر و زیان بسیاری می نماید و باید از پیدایش و رواج آنها جلوگیری نمود.شایعه در شرکت

  

همانطور که ملاحظه کردید شایعه در شرکت دسته بندی های گوناگونی دارد که در این مقاله نویسنده سعی دارد به انواع و روش های مدیریت و جایگاهشان در زمینه رفتار گروهی بپردازد.

چگونه شایعه در شرکت به وجود می آید؟

شایعه در شرکت به عنوان یک معضل اجتماعی و جنگ روانی در ابعاد وسیع اتفاق می افتد و چنانچه سازمان در شرایطی حاد قرار گرفته باشد،این اتفاق در سازمان به صورت وسیع تری حادث می شود. نکته حایز اهمیت این است که شایعه در شرکت در تمامی گروه ها و سمت های سازمانی پیچیده خواهد شد و عمومآ افراد بجای اینکه آن را سرکوب نمایند به آن دامن خواهند می زنند. شما به عنوان یک  مدیر موفق باید توانمندی استفاده از شایعه در شرکت را داشته باشید و به نفع سازمان از آن استفاده کنید. وقتی با شایعات مواجه می شوید به دو مسئله توجه نماید: اول اینکه به میزان اهمیت آن شایعه در شرکت و دوم به میزان ابهام انگیزی آن، نکته لازم به ذکر این است که چنانچه یکی از دو عامل ذکر شده وجود نداشته باشد دیگر موضوع مطرح شده در شرکت شایعه به حساب نمی آید و اگر میزان اهمیت و ابهام شایعه در شرکت بالا رود آن شایعه هیجان انگیزتر خواهد شد.

وقتی شایعه در شرکت اتفاق می افتد مهم است افرادی که آن را می شنوند تا چه میزان قدرت ادراک خوب، حافظه قوی و گزارش گر ماهری باشند، وقتی فردی شایعه ای را به فرد دیگر منتقل می کند ممکن است اتفاقات زیر حادث شود:

۱-فرد انتقال دهنده به علت اینکه برخی مسائل را مهم نمی داند آن را به فرد دیگر منتقل نکند.

۲-فرد انتقال دهنده جزیات را به خوبی منتقل نمی کند زیرا جزیات قابلیت پایداری ندارند.

۳-برخی از افراد در هنگام انتقال شایعه در شرکت، آن را به نفع خود نقل می کنند.

شایعه در شرکت به ۳ دسته تقسیم می شود:

۱-شایعه هایی که سریع و همه گیر هستند و در زمان کمی همه از آن با خبر می شوند.

۲-شایعه هایی که سرعت کمی دارند و افراد آن را به صورت مخفی به یکدیگر منتقل می کنند، البته در آخر همه گروه ها در سازمان از آن با خبر می شوند.

۳-شایعاتی که حالت شناور دارند و هر وقت شرایط برای پخش این نوع شایعات فراهم شود اوج می گیرد که در غیر این صورت به صورت مخفی می ماند و در واقع این نوع شایعات برای پخش شدن زمان دارد.

روش های مدیریت و جلوگیری از پخش شایعه در شرکت :

۱-به سرعت با گروه های انتقال شایعه در شرکت ارتباط برقرار کنید و در جهت کاهش و از بین بردن شایعات اقدام نماید.

۲-ابزارهایی را که می توان شایعه در شرکت را به وسیله آن منتقل کرد کنترل و جمع آوری نمایند.

۳-به سرعت شایعات غلط و غیر واقعی را به تمامی گروه های سازمان اطلاع رسانی کنید.

۴-سریعا نظم و انضباط سازمانی را با هدف تقویت قوانین سازمان برای تمامی رده ها عملیاتی نمایید.

۵-ساخت سیستم آموزش علمی و سازمانی برای تمام گروه ها.

البته خوب است بدانید که شایعه در شرکت جنبه های خوبی نیز می تواند به همراه داشته باشد، مثلا افراد سازمان به وسیله آن می توانند تخلیه احساسی و یا کاهش استرس و ایجاد جذابیت محیط کاری را تجربه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.